SORULARLA DİNİMİZ

GUSUL-HAYIZ-NİFAS

  • 23 Mar
    2013
  • 0
GUSÜL ve GUSLÜ GEREKTİREN HALLER

GUSÜL ve GUSLÜ GEREKTİREN HALLER Gasl, yıkamak demektir. Gusül ve iğtisal da, yıkanma anlamını taşır. Din deyiminde gusül: Bütün bedenin yıkanmasıdır, boy abdesti alınmasıdır. Buna taharet-i kübra (büyük temizlik) denir. Böyle bir temizliği gerektiren hal cünüblüktür. Ayrıca kadınların hayız ve nifas kanlarının sona ermesidir. Cünüblük hali ise, aşağıda açıklanacağı üzere, şehvetle meninin atılmasından ve cinsel ilişkiden meydana gelir. Şehvetle yerinden ayrılan ve şehvetle dışanya atılan bir me… Devamını Oku


  • 23 Mar
    2013
  • 0
Guslün Farzları

Guslün Farzları Guslün farzları, ağzı, burnu ve bütün vücudu birer kez yıkamak üzere üçtür. Bu farzlar, aşağıda bildirileceği şekilde yapılır. Ağıza ve buruna bolca su alınmalı. Bu işe abdestle yapılan ağız ve buruna su vermelerden daha çok özen gösterilmelidir. Vücut yıkanırken iğne ucu kadar bir yerin kuru kalmamasına dikkat edilecek, kulaklar ve göbek oyuğu yıkanacak. Su saçların, sakalların, kaşlann ve bıyıkların, aralarına ve altlarındaki deriye kadar geçecektir. Bunlar sık olsa bile, suyun… Devamını Oku


  • 23 Mar
    2013
  • 0
Guslün Sünnetleri

Guslün Sünnetleri Guslün başlıca sünnetleri şunlardır: 1) Gusle niyet ederek, besmele çekerek ve misvak kullanarak başlamak. Bu niyet guslün sıhhati için şart değildir. Sevabı vardır. Temizliğin bir ibadet sayılması için bir sebebdir. (Maliki ve Şafiî'lere göre, gusülde niyet farzdır. Hanbelîlerc göre de, bu niyet guslün sıhhatinin şartıdır. Durum böyle olunca, ihtilafdan kurtulmak için guslederken abdestsizliği gidermeyi ve namaz gibi bir ibadetin yerine getirilmesini hatırlamalıdır.) 2) Gusüld… Devamını Oku


  • 22 Ara
    2012
  • 0
Kendini hesaba çekmek

Kendini hesaba çekmek Sual: Peygamber efendimiz, (Ölmeden önce ölün, hesaba çekilmeden önce kendinizi hesaba çekin) buyuruyor. Kendimizi hesaba nasıl çekeriz? CEVAP Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki: (Kıyamet günü terazi kurarız. O gün, hiç kimseye zulmedilmez. Herkesin, yaptığı zerre kadar iyilik ve kötülüğü meydana çıkarıp, teraziye koyarız. Herkesin hesabını yapmaya yetişiriz.) [Enbiya 47] Peygamber efendimiz de buyurdu ki: (Akıllı kimse, günü dörde ayırır, birincisinde, yaptıklarını ve…… Devamını Oku


  • 16 Ağu
    2012
  • 0
Yanlış ve doğru yazanlar

Yanlış ve doğru yazanlar Sual: Bu vesikalara rağmen, (diş dolgusu gusle mani olmaz) diye niçin yanlış yazıyorlar? CEVAP Diş dolgusu gusle mani değil diye yanlış yazanlar, üç gruba ayrılmaktadır: 1- Tadbib kelimesini kaplatmak sanıp, (İmam-ı Muhammed ve İmam-ı Serahsi diş kaplatmaya fetva verdi) diyenler, o devirde kaplamanın olmadığını bilmeyip Siyer-i kebire ve Mebsut’a iftira edenler. 2- Fıkıhtan haberi olmayıp, diş dolgu ve kaplamasını zaruret sanarak yaraya benzetenler. Ki bu ilmi bir benzet… Devamını Oku


  • 16 Ağu
    2012
  • 0
Modern diş hekimliği

Modern diş hekimliği Sual: Merhum A. Fikri Yavuz, ilmihaline, İmam-ı Serahsi, diş kaplatmaya fetva verdi diye yazmıştır. İmam-ı Serahsi, miladi 1090’da vefat ettiğine göre o devirlerde kaplama var mıydı? CEVAP O devirde kaplama yoktu. Sallanan diş veya herhangi bir diş, gümüş veya altın telle birbirine bağlanırdı. Bunu kaplama olarak tercüme etmek büyük hatadır. Bundan daha büyük hataysa, bu büyük yanlışlığı bilip de susmaktır. Hadis-i şerifte buyuruluyor ki: (Yalanlar yazılır, âdetler ibadetler… Devamını Oku


  • 16 Ağu
    2012
  • 0
Dişler mesh edilmez

Dişler mesh edilmez Sual: Dolgu dişleri mesh etmek, ayaktaki mesti mesh etmek gibi caiz olmaz mı? Yahut yaranın üstünü mesh etmek gibi caiz değil midir? CEVAP Dinimizde mesh, yalnız ayaklara giyilen mest üzerine yapılır. Bu mestin müddeti de mukim için 24 saattir. Abdest aldıktan sonra tırnaklarına oje süren kadının, abdesti bozulunca, ojenin üstünü meshetmesi caiz olmaz. Cahiller, dolguyu yaraya benzeterek, (kaplamanın altındaki yara yıkanmaz, mesh kâfi gelir) diyorlar. Vücuttaki yaraların üstü… Devamını Oku


  • 16 Ağu
    2012
  • 0
Fıkıh kitapları ve diş dolgusu

Fıkıh kitapları ve diş dolgusu Sual: Diş dolgusu gusle mani midir değil midir? Delilli olarak bildirebilir misiniz? CEVAP Fıkıh kitaplarındaki ifadeler şöyledir: Dişler arasında yemek artığı kalıp, altı yıkanamazsa, gusül caiz olur; çünkü su akıcı olup, bu artıkların altına sızar; fakat bu artıklar, katılaşmışsa, gusül caiz olmaz; çünkü su, bunun altına sızmaz. Bunda zaruret ve güçlük de yoktur. (Halebi-yi kebir) Dişlerin arasında, diş kovuğunda katılaşmış yemek artığı bulunursa, gusül sahih olm… Devamını Oku


  • 16 Ağu
    2012
  • 0
Gusülle ilgili çeşitli bilgiler

Gusülle ilgili çeşitli bilgiler 1- Cünüp iken hanımla beraber olmak günah değildir, caizdir. Abdestli olmak iyi olur. 2- Tuvalette gusletmekte mahzur yoktur. Banyoya sağ ayakla girilir. 3- Şafii’de, abdest alırken tertip farzdır. Cünüp bir Şafii, gusle niyet ederek denize girip çıksa, bu haliyle namaz kılabilir; çünkü gusülde vücut tek organ sayılır. 4- Gusülde, avret yerleri kapalı iken, kıbleye dönmek mekruh değildir. 5- Gusletmeden, namaz vaktini geçirmemek şartıyla uyunabilir. 6- İnsan bir g… Devamını Oku


  • 16 Ağu
    2012
  • 0
Gusle ve abdeste mani olanlar

Gusle ve abdeste mani olanlar Sual: Gusle ve abdeste mani olan ve olmayan durumlar nelerdir? CEVAP Maddeler halinde bildirelim: 1- Burundaki kuru kir altına ve dişlerin arasında ve diş çukurunda bulunan yemek artıklarının altına su geçmezse, altı yıkanmazsa gusül caiz olmaz. 2- Deriye yapışmış, hamur, mum, sakız, katı yağ, balık pulu, çiğnenmiş ekmek oje gibi su geçirmeyen şeylerin altını yıkamak farzdır. 3- Guslettikten sonra, bir yerinde zamk gibi su geçirmeyen bir madde gören, kaldırıp altını… Devamını Oku


  • 16 Ağu
    2012
  • 0
Örülü saçı çözmeli mi?

Örülü saçı çözmeli mi? Sual: Kadınların örgülü saçlarını abdestte ve gusülde çözmeleri gerekir mi? Maliki’yi veya Şafii’yi taklit edenlerin durumu farklı mıdır? CEVAP Hanefi mezhebinde şöyledir: Abdestte; örgülerini çözmeden saçlarını mesh edebilir. Sarkan saçlar mesh edilmez. Gusülde; saçları örgülü kadının, yalnız saç diplerini ıslatması farzdır. Örgülü saçın dipleri ıslatılabilirse, örgüyü yıkamak gerekmez. Saç dipleri ıslanmazsa, örgüyü açmak gerektir. Örülmemiş saçlarınsa, her tarafını da y… Devamını Oku


  • 16 Ağu
    2012
  • 0
Bir yerini yıkamayı unutan

Bir yerini yıkamayı unutan Sual: Abdest alırken veya guslederken, bir uzvu yıkamayı unutan, abdestten, gusülden sonra veya birkaç gün sonra hatırlasa ne yapar? CEVAP Hatırlayınca, sadece yıkanmayan yeri yıkaması yeter. Maliki’yi taklit edeninse, yıkamayı unuttuğu yeri hatırlayınca, hemen yıkaması gerekir. Kıldığı namazları iade etmesi gerekmez. Yıkadım mı, yıkamadım mı diye şüphe etse, vesvese olur, yıkaması gerekmez. Guslettikten sonra, bir yerinde zamk gibi su geçirmeyen bir madde gören, kaldı… Devamını Oku